Foto

Dit is het verhaal van Henk Kruize

Iedereen kan zijn of haar verhaal inzenden , mail Uw verhaal naar Noordelijk Transport

Henk Kruize die als jonge jongen zijn carriere als chauffeur begon als bijrijder van de toenmalige Aankoop Centrale, gevestigd aan de Friesche Straatweg in Groningen en laat nou het toeval daar zijn dat Henk Kruize, onder meer bij mij op de wagen kwam als bijrijder. In de begin jaren zestig reden we met een Daf zevenstreper door heel de provincie Groningen om meest bij boeren kunstmest, brandstof, granen enz. te bezorgen. Geen gemakkelijk werk maar wel leuk werk. Uit die jaren hebben we nog een foto met Joris Smits aan het stuur en Henk Kruize als bijrijder. Henk had het al snel bekeken bij ACG en ging werken bij een baas waar hij als chauffeur terecht kon en dat was bij AB Verhuizingen in Groningen, op onderstaande foto's zien we de Aankoop Centrale truck met Joris Smits achter het stuur en Henk Kruize als bijrijder daarnaast begint Henk bij AB verhuizingen als chauffeur.

Foto          

We hebben nog twee foto's uit de AB verhuizing tijd van Henk Kruize

          

De volgende baas werd Gebr. Greving uit Groningen, bij de Gebr. Greving kreeg de jonge Henk Kruize het chauffeursvak goed onder de knie. De Gebr. Greving heeft in de loop der jaren een behoorlijke traditie opgebouwd wat betreft opleidings bedrijf voor chauffeurs, daarnaast bleven vele chauffeurs het bedrijf trouw als ze één keer binnen waren. Maar na een aantal jaren had Henk het ook bij Gebr. Greving bekeken en verhuisde naar Lommerts het grote Internationale transportbedrijf uit Delfzijl met toen ook nog een vestiging in Groningen. Een Daf 2000 DO werd daar zijn eerste truck, op onderstaande foto links de Henschel van Greving, een tamelijk unieke foto want je ziet haast nergens een Henschel foto van Greving en rechts de eerste Lommerts truck een Daf 2000 D0.

          

Bij Lommerts beviel het Henk Kruize heel goed, hij reed veel Scandinavie en dan nog voornamelijk op Zweden, in die jaren dat Henk er veel kwam van ca. 1968 tot 1975 was dat voor Groninger chauffeurs zo ongeveer het land van belofte. Of dat nu kwam omdat Zweden best wel een mooi land is of dat het ging omdat de Zweden heel graag een borrel drinken, terwijl het onbetaalbaar was en men dus wel eens een flesje verkocht daar weet ik niet maar feit is het dat elke chauffeur er graag naar toe ging. Henk ging vast niet graag naar Zweden om die flesjes jenever, want hij dronk geen druppel drank vandaar zijn prachtige bijnaam Appelsap hem gegeven door een chauffeur van Lommerts, wie zou dat geweest zijn? Trouwens ik herinner mij dat er wel meer chauffeurs met bijnamen waren b.v. Henk Meijer die als bijnaam Lulmeijer had. Hieronder nog enige foto's uit de Lommerts begin periode en zelfs Moe ging een reisje mee in zo te zien de winter.

       

Na het Daf 2000 D0 tijdperk, wat trouwens een imposante truck, stapte Lommerts over op de bekende Volvo F88's en ook Henk kreeg een F88 trekker en zo te zien op de eerste foto bevalt hem dat prima hij lacht en is kennelijk zeer tevree, nu kon dat haast ook niet anders want wie bij Lommerts niet tevreden was kon beter thuisblijven, het bedrijf stond als zeer sociaal bekend en dat was best een unicum in Groninger Transport land. Hieronder dus weer drie foto's uit de begin tijd van de F88's.

       

Het kleuren foto tijdperk is aangebroken, het was er natuurlijk wel maar niet zo betaalbaar voor iedereen maar het werd goedkoper en vanaf die tijd schoot iedereen zijn of haar plaatjes in kleur. En dus zien we ook Henk in kleur de ferry verlaten met zijn Volvo. Daarnaast twee Volvo F88's een Daf 2600, vooral de Daf 2600 was in die jaren z'n tijd ver vooruit. Van l.n.r. zien we op de foto Henk Kruize, Jan Willem Brontsema en Hans Strating.

          

De volgende twee foto's laten ons dezelfde drie combinaties zien maar nu zonder chauffeur en we zien op de rechter foto de beroemde Toldboten in Kopenhagen waar in tijd dat er nog geen EEG was vaak werd vrijgemaakt, voor de leken onder ons, goederen werden door de douane gecontroleerd of er heffingen op zaten enz. vlakbij die Toldboten was het het Koninklijk paleis.

          

In 1975 dacht Henk dat het tijd werd om voor zich zelf te beginnen en dat deed hij dan ook. Hij kocht een Daf in Garmerwolde een zogenaamde kikker Daf compleet met een melkrit. In die tijd werd de melk van de boeren nog met melkbussen naar de fabrieken gebracht. Uit de schoenendoos van Henk hebben we nog een oude tijdelijke vervoers vergunning gevonden en een ontheffing rijtijden besluit, best wel aardig zoiets weer eens te zien.

Nadere inspectie van de schoenendoos bracht nog een leuk item aan het licht namelijk het "Werkboekje" Oudere chauffeurs zullen zich dit leugenboekje, want zo werd het in de chaffeurswereld genoemd, nog heel best herinneren. Je vergat hem 's morgens in te vullen en klaar was Kees. Na het werkboekje nam de tachograaf het werk over en tegenwoordig heeft iedere nieuwe truck een digitale tachograaf waarbij bedrog haaast te verwaarlozen is. Maar hieronder het originele werkboekje compleet met stamblad van Henk Kruize.

Die Daf wou nooit starten 's morgens, het was één grote ellende, ten einde raad kocht Henk bij een boer een dikke oude Chevrolet en die moest met Moe achter het stuur de Daf aanslepen. Het volgende probleem diende zich al snel weer aan want de rijkspolitie haalde de aanhangwagen van de weg zodat er op Zondag nog een andere aanhangwagen gekocht werd waar overigens ook niet veel van deugde.In 1976 had Henk het bekeken, het bussen vervoer was op zijn retour en hij verkocht de hele handel om chauffeur te worden bij Visser Zoutkamp waar hij trouwens niet zo lang heeft gestuurd, we treffen ook maar één Visser foto aan. Links onder een kikker Daf niet de echte want daar was geen foto meer van en daarnaast de Daf van Visser - Zoutkamp waar Henk heel wat kilometers in Oost Duitsland mee heeft weg getrapt.

          

In 1976 vertrok Henk Kruize van Visser Zoutkamp naar een nieuwe uitdaging en die vond hij bij het Groninger Transport Bedrijf Nijdam. Hoe lang Henk daar gewerkt heeft weten we niet, daarna is hij nog enige tijd bij Vos verhuizingen in dienst geweest ook daar hebben we jammer genoeg geen foto van om uiteindelijk bij van der Roest uit Delfzijl te belanden om daar vervolgens afgekeurd te worden wegens een versleten rug. Onderstaande foto's spreken voor zich en de Volvo reed in charter bij Lommetrs, eigenaar was Van der Roest en oh ja Moe ging ook weer eens mee.

          

          

          

Dit was het beeld verhaal van Henk Kruize, een chauffeur in hart en nieren.

Copyright November 2007
Joris Smits