Dit is een reportage over H. Gorter & Zn - Hoogkerk
Reportage van Joris Smits
Wilt U ook een Bedrijfs Specials, mail naar Noordelijk Transport
H. Gorter & Zn. uit Hoogkerk een bedrijf dat jammer genoeg ook niet meer bestaat, het zal omstreeks 1969 -1971 zijn geweest
dat het bedrijf werd verkocht aan P. Gorter & Zn een bedrijf dat ook al niet meer bestaat.
Ik heb zelf enige jaren o.a. ook met broer Hidde, Harry Hooinga en Henk Gorter met heel veel plezier bij H. Gorter en Zn.
gewerkt als chauffeur, mijn toenmalige bazen waren Pieter en
Riekus Gorter en ons weekloon kregen we altijd van Opoe Gorter en ik zie het trommeltje waar de duiten in zaten nog zo voor mij,
het waren goede bazen of eigenlijk waren het geen bazen, ze lieten zich nooit gelden als baas en als chauffeur zaten we in de
planning bij Smid & Hollander uit Hoogkerk, ook dat bedrijf was in die jaren al een heel sociaal bedrijf waar wij als chauffeurs graag
voor reden, zomers met een tank en na het sproeiseizoen met rollen asphalt en vaten teer, mooi werk om te doen, het zijn misschien
wel mijn mooiste chauffeurs jaren geweest in ieder geval zonder een andere baas te kort te willen doen waren deze Gorters en zeker
gezien de tijd waarin we toen leefden hele sociale bazen.
Was het vakantie tijd dan kwam er een huif op de oplegger en gingen we met vrouw en kinderen op vakantie met de Truck en
oplegger en kom daar vandaag de dag nog maar eens om.
Een anecdote wil ik toch nog even vermelden, het was mijn eerste dag als chauffeur bij de firma en baas Pieter ging mee om uit te leggen
hoe alles in zijn werk ging bij een overtanker. Ik had namelijk een tank oplegger en we moesten een vracht koude teer overpompen op de luchthaven van
Schiphol, Pieter legde mij uit hoe de Petter moest worden gestart [een motor die achterop de oplegger stond] en welke kranen moesten worden geopend
om te lossen vervolgens ging hij met de handen op de rug naar de startende vliegtuigen staan kijken. Onderwijl koppelde ik de slang aan de tankwagen en vervolgens
legde ik de slang in het mangat van de andere tank, toen ik druk genoeg had opende ik de loskraan en toen gebeurde het; De slang vloog uit het mangat en als een douche
sproeide de teer over baas Pieter heen. Ik had de slang dus niet verankert maar dat had Pieter ook moeten uitleggen. Hij zat van onder tot boven onder de teer en ik zal niet gaan schrijven wat hij allemaal zei maar dat hij mij verwenste zal duidelijk zijn.
Na hem met white spirit gepoogd hebbende een beetje toonbaar te maken vertrok Pieter per trein naar Hoogkerk mij achterlatende met het idee dit is je eerste en laatste
werkweek bij de firma Gorter. Toen ik Zaterdags weer in Hoogkerk kwam was het enigste wat hij zei; Hest die der verder goud mit redt Joris ? waarop ik zei Ja dat ging wel
bang als ik was ontslag te krijgen. Dit voorval zegt eigenlijk alles over de firma H. Gorter & Zn. Er moesten al gekke dingen gebeuren wilde je daar ontslagen worden.
Toen het bedrijf werd verkocht heb ik een andere baas gezocht, het leek mij niets bij de andere Gorter te gaan rijden die trouwens geen
familie was.
De foto's zijn voor het grootste deel allemaal afkomstig uit het familie album van Harry Gorter zoon van Riekus Gorter.
Onderstaande foto links is met paard de grondlegger van het bedrijf Hendrik Gorter en rechts zien we hoe vroeger mest naar het
land werd gereden met links Riekus Gorter en rechts Auke Veenstra
Links onder een Chevrolet met voor de truck Riekus Gorter dit was één van de eerste vrachtwagens van het
bedrijf daarnaast links Haatje Gorter en rechts Johannes de Groot tijdens het lossen van brandstof vanuit spoor wagons geen leuk
werk dus.
Vlak na de oorlog werd er turf gehaald uit Bargeroosterveld en zo zien we dus links op de foto Pieter Gorter achter het stuur
en de controleur er voor en op de rechter foto zien we voor de truck de controleur, staand bij de cabine met pet chauffeur Cor
Willems en staand in de laadbak Riekus Gorter.
Een grote foto plaatsen we dan ook maar van die turf rijderij met naast de cabine Cor Willems en bij de laadbak Riekus Gorter.
Er zaten bij de foto's ook nog rekeningen uit lang vervlogen tijden en het is toch wel leuk te zien wat een vrachtauto zo'n vijftig zestig jaar geleden heeft gekost.
En wie weet nog dat vroeger aan de Hereweg in Groningen vrachtauto's werden gerepareert en verkocht bij Fongers, toendertijd tevens een fietsen fabriek.
Onder links zien we nog een rekening van Fongers voor Gorter en rechts zien we de rekening van de laatst gekochte nieuwe vrachtauto een Volvo N86 met neus
en zonneklep met als chauffeur Henk Gorter.
Onderstaande linker foto werd genomen tijdens asphalterings werkzaamheden op Ameland, op de laadbak van de Bedford staande Henk Gorter R.Zn en op de rechter
foto zien we de DAF waar Vader Riekus meestal op stuurde.
Op de linker foto zien we hoe zuinig de familie alles bewaarde, zelfs de eveloppes werden bewaard een rechts zien we het voor die jaren heel moderne visiete kaartje
van de de firma H. Gorter & Zn.
Links een nieuwe Volvo waar Pieter Gorter trots bij staat te genieten en rechts de laast gekochte nieuwe Volvo N86.
Links een oude belasting kaart uit 1955 en rechts een kenteken bewijs uit 1956
Links zien we de Volvo 485 met BeGe cabine waar broer Hidde op stuurde en rechts de sproeiwagen waar Henk Gorter P. Zn. op reed met als bijrijder broer Hidde.
We besluiten deze foto sessie met de Volvo 495 met Bulthuis cabine waar ikzelf op heb gereden, een truck die s'nachts echt het vlam in de pijp gevoel gaf, een
geweldige truck.
Copyright November 2007
Joris Smits